Skambinkite: 8 679 24 419
Rašykite: info@skm.lt

Sporto psichologė A. Žemaitytė: kaip paguosti vaiką, kuris nelaimėjo?

2018 12 19 SKM.LT


Nuotr. autorius: Saulius Čirba/SKM.LT

Sostinės krepšinio mokykla (SKM) stengiasi sukurti geras emocijas ne tik sportuojantiems vaikams, bet ir jų tėveliams. Kol mažieji talentai dūko „Kakės Makės batutų parke“, tėveliai klausėsi vertingų sporto psichologės Aistės Žemaitytės paskaitų. A. Žemaitytė dirba su profesionaliais bei žymiais įvairių sričių sportininkais Lietuvoje, o savo patirtimi atvyko pasidalinti ir su SKM bendruomene. Susirinkusieji paskaitos dalyviai klausėsi patarimų ir gavo atsakymus į visus jiems rūpimus klausimus.

Pateikiame sporto psichologės A. Žemaitytės mintis apie vaikų ugdymą, dažniausiai užduodamus tėvų klausimus ir judėjimo svarbą:

„Šis renginys ir batutų parkas yra labai naudingas vaikams. Pirmiausia, dėl pozityvių emocijų. Jie susipažįsta su tuo, kas jiems yra nauja, nepažinta, patiria teigiamas emocijas bei išgyvena laimės jausmą. Kitas dalykas – ugdomasis. Šiame amžiaus tarpsnyje nuo 5 iki 8 metų vaikai labai palankiai ugdo pusiausvyrą ir tai yra vienas svarbiausių dalykų, į ką reikėtų atkreipti dėmesį. Čia yra viena iš tų nuostabių galimybių lavinimuisi, kadangi nėra daug pratimų su nestabiliomis platformomis. Kitas dalykas, kuris taip pat yra būdingas šio amžiaus vaikams – psichomotorinis greitis. Judesių greitis pakankamai greitai lavėja iki 10 metų. Jeigu jį pradedame ugdyti taip anksti, galime tikėtis gerų rezultatų. Manau, kad bėgdami, trypdami kojytėmis ant batutų vaikai pakankamai aktyviai lavina savo kūną.

Man teko bendrauti su daug tėvų ir jie tikrai džiaugiasi, kad jiems buvo skirta šiek tiek laiko. Galima pastebėti, kad jiems rūpi vaikai. Mažieji talentai atbėgdavo pas tėvelius, tačiau neatitraukdavo jų dėmesio. Organizavome dvi grupes. Klausimai tikrai buvo aktualūs. Apie tai, ar jau reikia specializuoti vaiką šiame amžiuje, ar parinkti kažkokį tai vieną būrelį. Iki 10 metų vyksta įvairi raida (ypatingai motorinė) ir kuo daugiau lavinami skirtingi raumenys, tuo geriau. Nė vienas treneris gavęs nuo 10 metų sportavusį vaiką nesiskundžia, kad vaikas lankė ne tą būrelį. Jeigu vaikui tikrai patinka, norisi įvairovės, jis gali atrasti save ieškodamas vienokio ar kitokio pomėgio. Šis amžius skirtas pomėgių formavimui ir reikia į tai atsižvelgti. Vėliau mylimiausia veikla išsigrynins, bet tai įvyks jau vėlesniame amžiuje. O jeigu šiuo metu jam patinka daug kas, kodėl gi ne

Dar vienas labai aktualus klausimas – vaikas nori lankyti labai daug būrelių, bet ar jis nepervargs? Vėlgi, vaikas parodo, jeigu jam yra per daug arba jis ne savo vietoje. Tai įvyksta per dirglumą, pyktį, tam tikrą agresiją, jis nustoja valgyti, pasikeičia mitybos įpročiai, nustoja miegoti arba miega per daug. Jeigu šitų požymių nepastebime, o vaikas yra laimingas ir veržiasi į skirtingus būrelius, viskas yra puiku. Jis pats pasakys, kai jam bus per daug. Dar vienas svarbus klausimas – vaikai nori laimėti ir ne visi būna pirmi. Kaip vaiką paguosti, jeigu jis nelaimėjo? Ką jam pasakyti? Tai irgi pakankamai svarbi tema ir vaikai, būdami tokio amžiaus, paprastai pirmą kartą susiduria su pralaimėjimu. Tuo metu mes visi puikiai žinome, kad pralaimėjimai yra sudėtinė gyvenimo dalis ir žinome, kad iš pralaimėjimo mes gauname tam tikrą patirtį, kokios dar neturėjome. Tą reikėtų treniruoti, ugdyti, kad, kažką pakeitę savyje, galėtume pažiūrėti, kurioje vietoje esame dabar. Tai yra gyvenimo laiptai. Pirmasis laiptelis ne visiems būna pergalės. Gali nukristi ant jo lipdamas ar norėdamas užlipti. Tai yra suaugusiųjų uždavinys paaiškinti, kas atsitiko, ką toliau daryti ir palydėti į naują bandymą.

Tėveliai po šios dienos gavo daugiau informacijos arba bent jau kryptį, kaip reikėtų dirbti su vaikais psichologiškai. Mano pagrindinis uždavinys buvo jiems perteikti informaciją, kaip galima motyvuoti tokio amžiaus vaikus. Kitas tikslas – supažindinti su pratimais, kurie lavintų tokius dalykus kaip koncentracija, anticipavimas ir pusiausvyra. Juos šeimos gali įtraukti į savo sportinę veiklą, gyvenimo aplinką. Pratimai labai linksmi, tėveliai noriai dalyvavo, visi kartu pasiekėme norimą rezultatą. Jeigu pats nemokėsi, tai kaip galėsi išmokyti vaiką?“

Sporto psichologė Aistė Žemaitytė

Naujienų sąrašas