vitiron header3

Dirbantiems tėveliams pagalbos ranką tiesia stovyklos

2012 07 31 Ieva Dirmaitė, SKM.lt
Stovyklose vaikai dalyvauja įvairiose varžybose.
Nuotr. autorius: SKM.lt

Vasara – atostogų metas, kurio bene labiausiai laukia darželinukai ir mokyklinio amžiaus vaikai. Tuo tarpu tėveliai iš naujo ima sukti galvą, ieškodami atsakymo į klausimą: „Kaip įprasminti vaiko atostogas, kad jos būtų naudingos pačiam vaikui?“

Šiandien vaikų užimtumas atostogų metu, rodos, nėra didelė problema, kai pramogų ir laisvalaikio praleidimo būdų pasiūla yra stulbinamai gausi ir lengvai suviliojanti jaunąją kartą.

Vis dėlto dauguma tėvų pageidauja, kad jų vaikai poilsį vasarą derintų su edukaciniais užsiėmimais ar aktyvia fizine veikla, siekdami praplėsti savo atžalų akiratį bei žinias ar pagerinti sveikatą. Būtent dėl šios priežasties vis labiau populiarėja įvairių sričių stovyklos – nuo vienadienių užsienio kalbų ar menų iki savaitinių šokių ar krepšinio stovyklų.

Ir visgi lieka neatsakytas svarbus klausimas – kokia nauda iš stovyklos vaikui?

Aktyvus ar pasyvus poilsis: kurį gi pasirinkti?

SKM stovykla Karklėje.
Nuotr. SKM.lt

 

Stovyklos pasirinkimas pagal užsiėmimų pobūdį yra vienas svarbiausių klausimų, kuriuos turi nuspręsti tėveliai, rinkdami stovyklą savo vaikui. Norint išvengti klaidos ir išrinkti vaikui tinkamą stovyklą, kad po jos grįžęs jis nevaikščiotų nukabinęs nosies ir praradęs ūpo, reikėtų visų pirma pasikalbėti su pačiu vaiku, įvertinus jo pomėgius ir galimybes, pasitarti, kokioje stovykloje jis norėtų pabūvoti.

Iš to bus triguba nauda – išrinksite pačiam vaikui patinkančią stovyklą ir išvengsite konfliktinės situacijos, žinia, kad vaikai išvažiuodami pirmąsyk į stovyklą jaudinasi ir tą nerimą nori paslėpti po kaprizų kauke, tad būkite supratingi; taip pat leisite vaikui tobulinti savo sugebėjimus, garantuosite smagiai ir turiningai praleistą laiką bei šypseną vaiko veide, sugrįžus iš stovyklos.

Kas geriau vaikui – aktyvus ar pasyvus poilsis? Psichologė Laura Bratikaitė pataria derinti aktyvų poilsį su pasyviu, t.y. pakaitomis turi būti skiriama laiko ir protinei, ir fizinei veiklai, pramogoms ir poilsiui. Priešingu atveju iš nesubalansuoto poilsio (stovyklos programos) vaikui nebus naudos, todėl nereikėtų piktnaudžiauti vaiko galimybėmis.

Stovykla – asmenybių kalvė

Stovykla neretai tampa ta vaikui svarbia vieta, kurioje jis atranda save, išbando savo galimybes ir gabumus ar net pasirenka laisvalaikio kryptį: dailė, muzika, šokiai, krepšinis, šachmatai ir kt. Todėl gerai suorganizuotos stovyklos gali pasidžiaugti vaikui suteikta nauda, kurią - dažniausiai jau po stovyklos - nurodo ir patys vaikai:

1. Pirmiausiai daugelyje „išvažiuojamųjų“ stovyklų vaikai mokosi būti savarankiškais. Susidūrę su kliūtimi ar problema ir žinodami, kad šalia nebus mamos ar tėčio, kurie pagelbės ar net išspręs susidariusią problemą, vaikai išmoksta susidoroti su iškilusiais sunkumais ir rasti jiems sprendimo būdus. Tai taip pat veda ir į vaiko psichologiją, loginio mąstymo ugdymą, kūrybingumą, išauga vaiko pasitikėjimas savimi.

 
 

Kartu su krepšininkais stovyklauja ir tinklininkės.
Nuotr. SKM.lt

2. Stovykloje, vaikui net nepastebint, ugdomos asmeninės savybės, kaip antai: ryžtas, atkaklumas, kantrybė ir užsispyrimas, kurios ilgainiui stiprinamos padės suformuoti stiprią vaiko asmenybę. Taipogi vaikas stovykloje išmoksta gyventi pagal tam tikrą rutiną, kuri mobilizuoja vaiko atsakomybės jausmą, drausmingumą.

3. Labai teigiamas „išvažiuojamosios“ stovyklos bruožas yra aplinkos pakeitimas. Nors savaitei pakeitęs įprastinę aplinką, vaikas geba geriau susikaupti, tampa aktyvesniu ir smalsesniu jį supančiam pasauliui. Nauja aplinka gali paskatinti vaiko vaizduotę, naujas kūrybines idėjas. Grynas oras, jei stovykla organizuojama pajūryje ar prie ežero, bus naudinga vaiko sveikatai.

Komandinė dvasia formuojama per įvairius ugdomuosius žaidimus.
Nuotr. SKM.lt

 

4. Stovykla naudinga ir vaiko socialinių įgūdžių lavinimui. Čia vaikui tenka daug bendrauti su savo bendraamžiais ar vyresnio amžiaus vaikais, mokytojais, treneriais. Komunikacija – vienas iš būdų, padedanti individui integruotis į visuomenę ir jaustis jos dalimi. Mokytojai, treneriai, stovyklų vadovai neretai mažiesiems įkūnija autoritetą ir išmoko vaiką gerbti ne tik patį save, bet ir kitus stovyklos bei žaidimų draugus.

5. Vaikams ypatingai svarbus palaikymas ir bendrumo jausmas, todėl komandinio sporto stovyklos leis vaikui pasijusti reikalingam ir svarbiam. Pavyzdžiui, krepšinio ar futbolo stovykloje vaikai išmoksta dalintis (perduodant kamuolį komandos draugui) ir dirbti susitelkę – juk komandą vienija mėgiama sporto šaka ir pergalės siekis. Vaikai komandinio sporto stovykloje išmoksta susikalbėti tarpusavyje neverbaline kalba, pagaliau mokosi šaltai įvertinti situaciją aikštelėje.

 

6. Nauji draugai – tai veikiausiai vienas smagiausių stovyklos požymių ir privalumų. Neatsiejama ir nauja patirtis bei įspūdžiai, kuriais vaikas nori pasidalinti ne tik su senaisiais bičiuliais, bet ir su tėveliais, tarsi norėdamas pateisinti jų pasitikėjimą, parodyti savo galimybes. Juk vaikams reikia pripažinimo!

Vaikystė yra tinkamiausias laikas dėti pamatus vaiko ateičiai, todėl itin svarbus tėvelių dėmesys vaikui, jo polinkiams ir gebėjimams, jų skatinimui ir tobulinimui.


Nuomonė

   „Vaikas turi investuoti į save – keliauti į meno, sporto ar pažintines stovyklas,– sako telekomunikacijų bendrovės „Omnitel“ prezidentas Antanas Zabulis. – Yra žmonių, kurie „užsiima“ haliucinacijomis. Vieną dieną jie nori būti dailininkais, kitą dieną rašytojais, trečią dieną mokslininkais. Tačiau viskam turi būti paaiškinimas. Jeigu tai neatėję iš tavo vaikystės užsiėmimų ir tam tikrų pasiekimų toje srityje, tai kaip tu vieną dieną sugalvojęs gali būti dailininku? Taip nebūna.“

Naujienų sąrašas